Bir halda ki, fəlsəfi dünyagörüşü sistemində «dünya-insan
münasibətləri» aparıcıdır, onda fəlsəfənin
də əsas məsələsini «insanın dünyaya münasibəti» təşkil edir demək daha düzgün olardı. Daha
konkret şəkildə, fəlsəfənin əsas məsələsi nədır? Sualına «insan»-deyə qəti cavab
vermək olar. Fəlsəfənin əsas məsələsinin «təfəkkürün varlığa, şüuran
materiyaya münasibətindən» ibarət olduğunu təsdıqləyən filosoflar da
insana, onun mənəvi dünyasına istinad edir, mənəvinin (insan idraki, şüur,
təfəkkür və s.) maddiyə münasibətini əsas tuturdular. Filosofların böyük qismi
fəlsəfənin əsas məsələsindən bəhs edərkən qeyd edirdilər ki, dünyagörüşü üçün
«təfəkkür» və «varlıq», «mənəvi olan və maddi olanın» qarşılıqlı münasibətindən
başqa daha ümumi anlayışlar tapmaq qeyri-mümkündür: mənəvinin maddiyə
münasibəti (və ya insanın gerçəkliyə münasibəti) və onların müqayisəsi fəlsəfi
dünyagörüşün başlıca məsələsidir. Digər bütün məsələlər məhz əsas məsələyə
münasibət baxımından həll olunur, elmi-fəlsəfi qiymətini alır.
F.Engels vaxtilə fəlsəfənin əsas məsələsindən bəhs edərək yazmışdır: “Bütün fəlsəfənin, xüsusən ən yeni
fəlsəfənin, böyük əsas məsələsi, təfəkkürün varlığa münasibəti məsələsidi”. Bu
mövqedən çıxış edənlər fəlsəfənin əsas məsələsinin iki tərəfi olduğunu qeyd
etmiş və göstərmişdilər ki, birinci tərəfin mahiyyəti belə bir
alternativ məzmun daşıyan suala cavab verməkdən ibarətdir ki, nə nədən
əzəlidir? Nə ilkindir, əsasdır, müəyyənedicidir, nə törəmədir, ikincidir? Ruhmu
təbiəti, yoxsa təbiətmi ruhu, varlıqını təfəkkürü, yoxsa təfəkkürmü varlığı
müəyyən edir? Fəlsəfənin əsas məsələsinin ikinci tərəfi isə insan
idrakının gerçəkliyə münasibəti necədir? Dünya və onun qanunları dərk edilə
bilərmi? Sualına cavab verməkdən ibarətdir. Birinci tərəf əsas məsələnin
ontoloji aspektini, ikinci tərəf isə qnoseoloji aspektini ifadə edir.
Düzdür, hazırda həmin müddəa, yəni fəlsəfənin əsas məsələsinin
«təfəkkürün varlığa münasibəti» ideyası bu və ya başqa şəkildə ya tam inkar
olunur, ya da ziddiyyətli təhlil edilir.
Əlbəttə, bu ideyanın tam inkar
edilməsini düzgün mövqe hesab etmək olmaz. Əslində «təfəkkürün varlığa
münasibəti» müddəası elə bu və ya başqa tərzdə «insanın dünyaya münasibəti»
fikri ilə eyniləşir. Odur ki, bu iki müddəa arasında tənqid xatirinə, ciddi
fərq axtarmaq da düzgün deyildir. Lakin «təfəkkürün varlığa münasibəti» müddəası
daha mücərrədir, əslində müəyyən «söz güləşdirməsidir». İkinci müddəa isə daha
real, konkret və ağlabatandır. Odur ki, fəlsəfi dünyagörüşün əsas məsələsi
nədir? - sualına «İnsan və onun dünyaya
münasibətidir» kimi cavab verilməsi məqsədəuyğundur.
Materiyanımı, yoxsa şüurumu ilkin əsas,
substantiv başlanğıc hesab etdiklərinə görə filosoflar iki əks cərəyana mənsub
olmuşlar.
Materiyanı müəyyənedici, ilkin hesab edənlər materializm cərəyanına və onun
müxtəlif məktəblərinə (sadəlövh, mexaniki, metafiziki, maarifçi, klassik
materializm və s.) - varlığı, materiyanı şüur əsasında izah edən, ideyaları
ilkin əsas, başlanğıc kimi götürənlər isə idealizmə və onun müxtəlif növlərinə
(obyektiv idealizm və subyektiv idealizm) mənsub olmuşlar. Bu cəhətdən obyektiv idealizm insandan,
bəşəriyyətdən kənarda, ondan asılı olmayaraq obyektiv «mövcud olmuş» «dünya
ruhu», «mütləq ideya»nı əsas götürməklə,
subyektiv idealizm isə insan
şüuruna istinad etməklə fərqlənmişlər. Materializm
və idealizmin əksliyi təkcə nəzəri məsələ deyildir, o həm də sosial-iqtisadi,
sinfi, siyasi və mənəvi səbəblərlə şərtlənir. Materializm öz məzmunu və
mahiyyəti etibarilə, həm də gerçəkliyi əks etdirməsi cəhətdən elmə yaxındır,
onunla qovuşur. İdealizmin isə dinlə qovuşduğunu qeyd edən filosoflar idealizmi
«incələşmiş din», «dinçiliyə yol» və s. adlandırmışlar. Düzdür, bu cür təhlil
həqiqətə uyğundur və əsasən qəbul edilməlidir. Hər iki fəlsəfi cərəyan
gerçəkliyin müxtəlif mövqelərdən izahıdır, insan idrakının məhsuludur; idrak
isə düz xətt üzrə inkişaf etmir; idrakın inkarlı, spiralabənzər inkişafı
müəyyən yenilmələrin dəqiqləşməni, fikir plüralizmini zəruri surətdə doğurur.
Bu yolla mövqelər aydınlaşır,
həqiqətə yaxınlaşır, fikir plüralizmindən fikir aydınlığına keçilir.
Fəlsəfənin əsas məsələsinin ikinci
tərəfində qoyulan suala da filosoflar müxtəlif cəhətdən yanaşıb cavab
vermişlər. Dünyanın dərkedilənliyi
prinsipi mövqeyindən çıxış edən filosoflar bu mövqedə dururlar ki, dünya
və onun qanunauyğunluqları dərk ediləndir. Dünyada dərk olunmamış şeylər
çoxdur, amma dərkolunmaz şeylər yoxdur. Dünya və onun qanunları elmin və
praktik fəaliyyətin inkişafı ilə addım-addım dərk olunur, əməli məqsədlərində
insan həmin qanunlardan istifadə edir. Lakin fəlsəfə tarixində gerçəklik və
onun qanunlarının dərk edilməsinə şübhə ilə baxan (onu müəyyən çərçivə ilə
məhdudlaşdıran) skeptisizm (D.Yum
və başqaları) və dünyanın «sirli özündəşeylər» hesab edərək onun dərk
edilməsini qeyri-mümkün sayan aqnostisizm
(İ.Kant və başqaları) cərəyanları («a» yunanca inkar şəkilçisi, «qnosis»
- bilik deməkdir, yəni «bilməzlik», «biliyin inkarı») olmuşdur. Kant göstərirdi
ki, insan təbiətdən qanunlar almır, əksinə təbiətə qanunları diktə edir.
Əslində isə insan idrakı tədricən mütləq həqiqətə yaxınlaşır. İnsan həqiqətə
çatdıqca Kantın özündəşeylərınin sonu çatır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder