3.Hüququn əsas anlayışları
Hüququn
əsas anlayışları odur ki, onlarsız hüquq mövcud ola və fəaliyyət göstərə bilməz. Həmin
anlayışlara hüquq norması, hüququn mənbəyi, hüquq münasibətləri, hüquq sistemi,
hüquqi məsuliyyət vs. aid edilir.
3.1. Hüquq norması
“Norma” sözü latınca qayda, nümunə mənasını verir.
Hər bir qaydada olduğu kimi hüquq normalarında da konkret situasiya üçün
müvafiq davranış modeli müəyən edilir.
Hüququn xarakterik əlamətləri nəzərə alınaraq hüquq normasının tərifi aşağıdakı
kimi ifadə oluna bilər:
Hüquq norması dedikdə, dövlət tərəfindən müəyyən edilən və sanksiyalaşdırılan elə ümumi və məcburi davranış qaydaları başa düşülür ki, bu qaydalar rəsmi sənədlərdə ifadə olunur.
3.2. Hüququn mənbələri
3.2.1. Hüququn mənbəyi anlayışı
Hüququn mənbələri hüququn əsas anlayışlarından biridir. Hüququn mənbələri belə bir suala cavab verilməsini
nəzərdə tutur: hüquq normaları hansı yolla
əmələ gəlir?, və bu normalar obyektiv olaraq hansı formalarda
təzahür olunurlar?
Hüququn əsasən üç mənbəyi ayırd
edilir: maddi mənbə, formal (yazılı vəya yuridik) mənbə və yazılı olmayan
mənbə.
3.2.2. Hüququn maddi mənbəyi anlayışı
Hüququn maddi mənbəyi dedikdə, hüququn
hansı tarixi, təbii, texniki vs. faktorların
təsiri ilə yarandığı və inkişaf etdiyi başa düşülür. Maddi mənbə hər şeydən
əvvəl ictimai inkişafın obyektiv tələbatlar sistemində və bazis
münasibətlərində köklənmişdir. Lakin cəmiyyətin obyektiv tələbatı həmin dövrün
hüquq düşüncəsi və siyasi meylinə müvafiq olaraq dərk edilmiş olmalı, eləcə də
hüquq normaları ilə tənzimlənmiş olmalıdır.
3.2.3. Hüququn yazılı mənbəyi anlayışı
Davranış
qaydasının hüquq norması olması üçün o müəyyən hüquqi formaya salınmalıdır. Bu
dövlətin hüquqyaratma fəaliyyəti nəticəsində baş verir ki, bunun köməyi ilə
qanunvericinin iradəsi öz ifadəsini icra üçün məcburi olan bu və ya digər rəsmi
sənədlərdə (aktlarda) tapır.
Hüquq ədəbiyyatında hüququn mənbəyi kimi, adətən dövlətin
qanunvericilik fəaliyyətinin zahiri forması ifadə olunur, yəni səlahiyyətli
dövlət orqanlarının hüquq normalarını müəyyən edən aktları (qanun, fərman,
qərar vs.) başa düşülür.
Beləliklə, hüququn formal
(yazılı vəya yuridik) mənbəyi dedikdə, hüquq normalarının obyektiv və zahiri ifadə
şəklidir. Hüququn formal mənbəyi dedikdə, hüquq normalarının dövlətin hüquqyaratma fəaliyyətinin nəticəsi olan aktlarda
(normativ-hüquqi aktlar) zahirən ifadə olunması başa düşülür. Deməli, hüququn mənbələri hüquq normalarının forma cəhətdən ifadə olunduğu rəsmi dövlət sənədləridir.
3.2.3.1. Normativ-hüquqi aktlar – hüququn yazılı mənbə növü
kimi
Dövlətin, daha doğrusu dövlət
orqanlarının (Milli Məclis, Prezident, Nazirlər Kabineti və mərkəzi icra
hakimiyyəti orqanları) hüquqyaratma fəaliyyəti nəticəsində hüquq normaları
müəyyən edilir. Bu normalar zahirən rəsmi dövlət sənədlərində, daha doğrusu
normativ-hüquqi aktlarda (qanunlar, Prezident fərmanları, Nazirlər Kabinetinin
qərarları və mərkəzi icra hakimiyyəti orqanlarının normativ xarakterli aktları)
ifadə olunur. Həmin sənədlərdə hüquqi qayda formulə edilir
və onlar hüququn yazılı mənbələri vəya hüququn formaları adlanır.
Xüsusən, qeyd etmək lazımdır ki,
dövlətin hər bir hüquqi aktı hüquq mənbəyi ola bilməz, yalnız hüquq normalarını, ümumi
davranış qaydalarını əks etdirən, başqa sözlə, normativ-hüquqi aktlar hüququn
formal mənbəyi hesab olunur. Məsələn,
prezidentin müxtəlif fəxri adların verilməsi, hakimlərin təyin edilməsi kimi
sərəncamları hüququn mənbəyi hesab olunmur.
Normativ hüquqi aktlar hüququn əsas və mühüm yazılı mənbə növü hesab edilir. Onlar hüququn yazılı mənbəyinin təkmilləşdirilmiş növü olub, hüquqi tənzimləmənin dəqiq olması, qanunçuluğun möhkəmləndirilməsi və hüquqi göstərişlərin ümumi olması üçün zəmin yaradır.
Bu isə təsadüfi deyildir. Axı, hüququn digər
mənbələrindən fərqli olaraq normativ aktlar ictimai inkişafın dəyişən dinamik
tələbatını daha tam və operativ surətdə nəzərə almaq, əks etdirmək
iqtidarındadır. Onlar hüquqi tənzimetmənin səmərəliliyini və sabitliyini təmin
etmək imkanında olan mənbə növüdür. Normativ hüquqi aktlar müxtəlif münasibətləri
mərkəzləşdirilmiş qaydada nizama salmaq, ictimai inkişafın dəyişməsinə cəld və
tez cavab vermək, özundə təsbit olunan hüquqi göstərişləri dəqiq, sadə və anlaşılan
tərzdə ifadə etmək qabiliyyətinə və xüsusiyyətinə malikdir. Bu aktların yazılı
sənəd formasında mövcudluğu onların məzmunu ilə əhalinin bilavasitə və operativ
surətdə tanış olmasına imkan verir.
Bundan əlavə, normativ aktlar bütün dövlət
miqyasında rnəhkəmə və ya inzibati praktikanın vahidliyini təmin edir. Belə ki,
qanunverici orqan ictimai münasibəti dərk edərək, sosial praktikanı
ümumiləşdirir, təkrar olunan halları tipləşdirir (tiplərə ayırır), sonra isə o,
hamı üçün hüquq və vəzifələrin ümumi modelini müəyyən etmək məqsədilə normativ
hüquqi aktlar qəbul edir. Məhkəmə və icra hakimiyyəti orqanları konkret məsələlərin
həlli zamanı həmin normativ hüquqi aktlarda nəzərdə tutulan hüquq normalarını tətbiq
edirlər.
Səlahiyyətli dövlət orqanı tərəfindən qəbul edilən, göstərişləri ümumi məcburi xarakter daşıyan, hüquq normaları müəyyən edən, dəyişdirən vəya ləğv edən, dəfələrlə tətbiq olunmaq üçün nəzərdə tutulan rəsmi yazılı sənədlərə normativ hüquqi aktlar deyilir.
Normativ hüquqi aktlar iki növə bölünür.
• qanunlara;
• qanunqüvvəli aktlara.
Qanunlar ölkənin ali dövlət
hakimiyyəti orqanı (Milli Məclis) tərəfindən qəbul edilən və yüksək hüquqi qüvvəyə malik olan
normativ-hüquqi aktlardır. Onlar xalq tərəfindən bilavasitə referendum (ümumxalq
səsverməsi) yolu ilə də qəbul oluna bilər. Bunlar onu
göstərir ki, qanunlar xüsusi qaydada qəbul olunur. Bundan əlavə, qanunlar yüksək
hüquqi qüvvəyə
malikdir. Belə ki, digər
normativ-hüquqi aktlar (qanunqüvvəli aktlar) qanunlar əsasında qəbul edilir. Onlar qanunlara uyğun gəlməli, onlara
zidd olmamalıdır. Digər tərəfdən, qanunları hər hansı dövlət orqanı ləğv edə bilməz. Qanunlar yalnız onları qəbul eden orqan - Milli Məclis tərəfindən ləğv edilə bilər. Özü də qanunlar içtimai həyatın ən ümdə və başlıca məsələləri barədə qəbul
olunur. Qanunlar normativ-hüquqi aktlar içərisində mühüm yer tutur.
Qanun dedikdə, xüsusi qaydada qəbul edilən, yüksək hüquqi qüvvəyə malik olan, içtimai və dövlət həyatının ən mühüm məsələlərini tənzimləyən normativ aktlar başa
düşülür.
Qanunlar özləri də iki yerə bölünür:
• konstitusiya qanunlarına;
• adi və ya cari qanunlara.
İçtimai və dövlət quruluşunun əsaslarını müəyyən edən, mövcud cari qanunvericiliyin normativ bazası olan qanunlara konstitusiya qanunları deyilir. Bu növ qanunların özü də iki yerə ayrılır:
· konstitusiyaya;
· konstitusiya qanunlarına.
Konstitusiya dövlətin əsas qanunudur. O, qanunlar içərisində ali hüquqi qüvvəyə malikdir. Konstitusiya qanunları isə bir qayda olaraq, Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına əlavələr edilməsi məqsədilə qəbul olunur.
Adi (cari) qanunlar dedikdə, Konstitusiya qanunları əsasında və onların icrası məqsədilə qəbul edilən, mövcud cari qanunvericiliyi təşkil edən, iqtisadi, sosial, siyasi və mədəni
xarakterli içtimai münasibətləri tənzimləyən normativ aktlar başa düşülür. Cari qanunların növləri kimi üzvi və fövqəladə
qanunlar fərqləndirilir. Üzvi (məcəllələşdirilmiş) qanunlar hüquqi cəhətdən
tam, yüksək normativ ümumiləşdirmə ilə fərqlənirlər. Buraya hüquq sahələrinin (mülki,
cinayət, vergi vs) məcəllələrini aid etmək olar. Fövqəladə qanunlar isə bu vəya
digər fövqəladə şəraitdə qəbul edilir və müvəqqəti xarakter daşıyır.
Qanunqüvvəli aktlara gəldikdə
isə qeyd etmək lazımdır ki, bu növ aktlar qanunlara uygun olaraq, qanunlar əsasında, qanunların icrası məqsədilə və onlarda ifadə
olunan göstərişləri konkretləşdirmək üçün qəbul edilir. Qanunqüvvəli aktlar dedikdə, Prezident fərmanları, Nazirlər Kabinetinin qərarları
və mərkəzi icra hakimiyyəti
orqanlarının (nazirliklərin və dövlət komitələrinin) normativ aktları (əsasnamə,
təlimat vs) başa düşülür.
Prezident
fərmanları hüquqi əhəmiyyətinə görə normativ və hüquq tətbiqedici növlərə
bölünür.
Nazirlər
Kabinetinin normativ-hüquqi aktları (hökumət qərarları) konstitusiya və qanunların
tətbiq edilməsi, eləcə də prezident fərmanlarının icra edilməsi, hökumətin
vəzifə və səlahiyyətlərinə daxil olan məsələlərin həlli məqsədilə qəbul
edilirlər. Bu aktlar həm dövlət və ictimai həyatın müxtəlif sahələrindəki münasibətləri
operativ tənzimləyir, həm bütün icra hakimiyyəti orqanları, idarə, müəssisə və
təşkilatların fəaliyyəti üçün hüquqi oriyentirlər müəyyən edir, həm də mərkəzi
icra hakimiyyəti orqanlarının qəbul edilməsi üçün hüquqi əsaslar müəyyən edirlər.
Mərkəzi
icra hakimiyyəti orqanları (nazirliklər, dövlət komitələri və digər baş
idarələr əmr və təlimatlar qəbul edirlər. Onlar normativ və qeyri-normativ xarakterli
ola bilərlər. Təlimatlar isə nazirliyin fəaliyyətinin müəyyən tərəfini tənzim
elədiyi üçün həmişə normativ xarakterə malikdir.
3.2.3.2. Normativ müqavilələr – hüququn yazılı mənbə növü
kimi
Normativ
müqavilələr hüququn mənbə növlərindən biri hesab edilir. Bu müqavilələr ümumi xarakterli məcburi davranış
qaydası (hüquq norması) müəyyən edir. Beynəlxalq müqavilələr beynəlxalq hüququn və hüququn
digər sahələrinin yazılı mənbəyidir. Söhbət Azərbaycan Respublikasının tərəf olduğu və ya sonradan qoşulduğu beynəlxalq müqavilə və konvensiyalardan gedir.
Onlarin adı vı forması müxtəlif ola bilər; konvensiya,
pakt, müqavilə, saziş, protokol, notalarla mübadilə vs. Lakin bu cür adlar muqavilənin
mahiyyətinə təsir göstərmir.
Beynəlxalq müqavilə dedikdə, Azərbaycan Respublikasının
xarici dövlət və beynəlxalq təşkilatlarla, qanunda nəzərdə tutulmuş qaydada yazılı
şəkildə bağlandığı razılaşma başa düşülür. Müqavilə baglamaq prosedurası Azərbaycan
Respublikasının Beynəlxalq müqavilələrinin bağlanması, icrası və ləğv edilməsi qaydaları
haqqında 13 iyun 1995-ci il tarixli qanunla müəyyənləşdirilir. Beynəlxalq müqavilələr
onları bağlayan orqanlardan asılı olaraq müxtəlif cür olur; dövlətlərarası,
hökumətlərarası və idarələrarası beynəlxalq müqavilələr.
Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı dövlətlərarası
beynəlxalq müqavilələr hüququn müxtəlif sahələrinin nizamasalma predmetinə daxil
olan ictimai münasibətlərə birbasa (bilavasitə) tətbiq edilir (AR MM m.3.1). Ona
görə ki, bu müqavilələr Azərbaycan Respublikasının qanunvericilik sisteminin
ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Digər tərəfdən, normativ
müqavilə dedikdə, federal
dövlət ilə federasiya subyektləri arasında bağlanan müqavilələr də başa düşülür.
3.2.3.3. Hüquqi presedent – hüququn yazılı mənbə növü
kimi
Hüquqi presedent (latınca praecedentis - əvvəlki, qabaqcadan gələn) müasir
dünyada hüququn nisbətən geniş yayılmış mənbə növlərindən biridir. Hüquqi
presedent dedikdə, dövlətin ümumi məcburi qüvvə və əhəmiyyət verdiyi dövlət
orqanlarının elə qərarları başa düşülür ki, bu qərarlar sonrakı konkret analoji
işlərə baxılması zamanı nümunə (ümumi qayda) kimi tətbiq olunur. Bunun əsas
mahiyyəti ondan ibarətdir ki, konkret iş üzrə dövlət orqanının əvvəllər
çıxardığı qərar sonradan analoji (oxşar) işlər həll edilərkən hüquq norması
qüvvəsinə malik olur. Hüquqi presedent o zaman hüquq mənbəyi hesab olunur ki,
konkret iş üzrə məhkəmənin və ya hər hansı dövlət orqanının qəbul elədiyi
qərarın gələcəkdə oxşar işlərin həllində məhkəmələrdə
ümumi qayda ola biləcəyi qəbul edilsin. Belə hallarda məhkəmə (dövlət
orqanı) qərarları mahiyyətcə hüquq normasına çevrilir və ona ümumməcburi qayda
kimi istinad edilə bilər.
Hüquqi presedent
ingilis-amerikan hüquq ailəsində hüquqıın əsas və başlıca mənbəyi hesab edilir. Hüququn mənbəyi kimi o Böyük Britaniya, ABŞ, Kanada və Avstraliya hüququnda nisbətən daha geniş yayılmışdır. Bu ölkələrin hüquq sistemində hüquqi presedent qanunvericilik aktı qüvvəsinə malikdir.
Hazırki dövrdə Böyük Britaniya məhkəmələri hüquq normaları yaradır. Məhkəmə qərarlarında müəyyən edilən qaydalar məcburi xarakterli
normalar kimi sonralar da tətbiq edilir. Beləliklə, hüquqi presedent ingilis-amerikan hüquq ailəsində
qanunlara nisbətən əsas, başlıca və həlledici hüquq mənbəyi kimi dəstəklənir, qəbul edilir və tanınır.
Sovet hüquq elmi hüquq presedentini hüququn
mənbəyi kimi qəbul etməmişdi. Rəsmi sovet doktrinası belə hesab etmişdir ki, presedent hüququn mükəmməl mənbəyi ola bilməz və onun əsas rolu təfsir
prosesində hüquq normalarını konkretləşdirməkdən, qanunun mənasını izah etməkdən ibarətdir.
Roman-german (kontinental) hüquq ailəsində hüququn mənbəyi kimi presedentin statusu qeyri-rnüəyyən və daxilən ziddiyyətlidir. Belə ki, bu ailəyə
daxil olan bir qrup ölkələrdə presedent hüququn mənbəyi kimi tanınır və ondan geniş surətdə istifadə edilir, digər qrup ölkələrdə isə
presedent hüququn mənbəyi sayılmır və olduqca məhdud dairədə
tətbiq olunur.
Azərbaycan Respublikasının hüquq sistemi presedenti hüququn mənbəyi kimi qəbul etmir. Bizim ölkə hüququnda
presedent hüququ nə qanunvericilik qaydasında qəbul edilmiş, nə formal olaraq
tanınmış, nə də ki faktiki olaraq tətbiq edilir. Məhkəmə presedentindən – yəni,
konkret iş üzrə qəbul edilən qərardan (qətnamə, plenum qərarı) buna oxşar
işlərin həlli zamanı hüquq norması kimi istifadə olunmur. Respublikamızda başqa cür yanaşma var ki, bunu aşağıdaki kimi ifadə etmək olar: məhkəmənin vəzifəsi norma yaratmaq yox,
mövcud normaları tətbiq etməkdir.
3.2.3.3.1. Ali Məhkəmə Plenumu qərarlarının hüquqi təbiəti
Ali məhkəmə orqanlarının ixtiyarı var ki, qanunvericiliyin
tətbiqi məsələləri üzrə “rəhbər
izahatlar” versin. Konstitusiyanın 131-ci maddəsinin 1-ci bəndinə görə, Azərbaycan
Respublikasının Ali Məhkəməsi ali məhkəmə orqanı olub, məhkəmə təcrübəsinə aid
məsələlər üzrə izahatlar verir. Bu cür izahatlar, bir qayda olaraq, “məhkəmə təfsiri qaydasında” Ali Məhkəmə
Plenumu qərarları formasında qəbul edilir və ümumiləşdirilmiş materiallara
əsaslanır.
Hüquq ədəbiyyatında Ali
Məhkəmə Plenumu qərarlarının hüquqi təbiəti uzun müddət mübahisə predmeti olmuşdur.
Bu diskussiya indi də davam edir. Həmin mübahisə və diskussiyaların mahiyyəti
plenum qərarlarının hüququn mənbəyi kimi tanınıb-tanınmaması məsələsindən
ibarətdir. Hüquq ədəbiyyatında bu məsələ barədə iki konsepsiya yaranmışdır.
Birinci
konsepsiya tərəfdarları belə hesab
edirlər ki, plenum qərarları mülki hüququn mənbəyidir. Həmin müəlliflər
göstərirlər ki, plenum qərarları hüquq normalarının məzmununu təfsir edir. Bu
təfsirlər müvafiq məhkəmə sistemi üçün məcburidir. Bu qərarlar qüvvədə olan
qanunvericiliyin mənasını izah edərkən
faktiki olaraq yeni qayda – ümumi xarakterli hüquqi müddəa formulə edir. Bu
qayda və müddəalar dövlət iradəsini ifadə edir, icra üçün məcburidir, normativ
hüquqi aktda ifadə olunan normadan fərqlənmir.
İkinci konsepsiya tərəfdarları belə hesab edirlər ki, plenum
qərarlarını hüququn mənbəyi hesab etmək olmaz. Həmin müəlliflər göstərirlər ki,
plenum qərarları qanunvericilik tərəfindən rəsmi surətdə formal olaraq hüququn
mənbəyi kimi tanınmır. Konstitusiyanın 147-151-ci maddələrini, “Normativ hüquqi
aktlar haqqında” qanunun müvafiq maddələrini və Mülki Məcəlləni nəzərdən
keçirdikdə bizə məlum olur ki, qanunvericiliyin rəsmən hüququn mənbəyi kimi
qəbul etdiyi aktlar sırasında plenum qərarlarının adı çəkilmir.
Digər tərəfdən, Ali
Məhkəmənin hüquq yaradıcılığı qabiliyyəti və imkanı yoxdur. Ali Məhkəmə hüquq
yaradıcılığı fəaliyyətinin subyekti kimi tanınmır və qəbul edilmir. Ali
Məhkəmənin hüquq norması yaratması hakimiyyətin bölgüsü prinsipinə ziddir.
Plenum qərarlarının
əksəriyyətində qüvvədə olan qanunvericilik təfsir olunur, mənası
aydınlaşdırılır və izah edilir. Bu cür qərarlar təfsiri verilmiş hüquq
normasını tətbiq edən bütün instansiyalar üçün məcburi xarakterə malikdir. Yəni
müvafiq məhkəmə orqanları üçün hüquq normasını başa düşmək və anlamaq mənasında
məcburidir.
Lakin Ali
Məhkəməsi Plenumunun məhkəmə təcrübəsinə dair məsələlər üzrə izahları cinayət
prosesini həyata keçirən orqanlar üçün tövsiyə xarakteri daşıyır. (AR CPM
m.10.4)
Məhkəmə presedentini məhkəmə təcrübəsindən fərqləndirmək lazımdır. Bu iki anlayış
identik (eyni mənalı) vəya sinonim deyil. Məhkəmə təcrübəsi dedikdə, məhkəmənin eyni kateqoriya işlər üzrə dəfələrlə eyni cür qaydada qərar çıxarması başa düşülür. Yəni məhkəmə praktikası qanunun konkret müddəalarının təfsiri və analoji
işlərə tətbiqi baxımından məhkəmələr tərəfindən müəyyən dərəcədə hamılıqla qəbul edilən mövqe və
yanaşma tərzidir. Azərbaycan Respublikasının hüquq sistemi məhkəmə presedenti
kimi məhkəmə təcrübəsini (praktikasını) da hüququn mənbəyi hesab etmir. Belə ki, yaranmış məhkəmə təcrübəsi analoji işlərə baxan məhkəmələr üçün ümumi qayda (hüquq norması)
təşkil etmədiyi kimi, məcburi qüvvəyə də malik deyildir. Hakim
məhkəmə təcrübəsindən fərqli qərar da qəbul edə bilər. Məhkəmə təcrübəsinin hüququn mənbəyi olmamasına baxmayaraq o böyük əhəmiyyətə malikdir. Məhkəmə təcrübəsi cəmiyyətdə hüquq qaydasının və qanunçuluğun təmin edilməsinə xidmət
edir. Məhz onun vasitəsi ilə hüquq normaları eyni cür başa düşülür və tətbiq edilir.
3.2.3.4. Hüquq elmi (doktrina) - hüququn mənbə növü kimi
Qədim Romada hüquqşünasların fəaliyyəti hüququn mənbəyi hesab olunurdu. Qanunları şərh etməklə Roma hüquqşünasları ayrı-ayrı normalara müəyyən məna verirdilər. Bu cür fəaliyyətlə onlar həqiqətən faktiki olaraq məcburi
qüvvəyə malik olan hüquq norması yaradırdılar. Qədim Roma hüquqşünaslarının fəaliyyətinin əsl məqsədi qüvvədə olan hüquq normalarının tətbiqinə kömək etməkdən ibarət idi. Həmin fəaliyyət əslində hüquq yaradıcılığının müstəqil forması sayılırdı. Roma hüquqşünaslarının hüquq norması yaratmaq üzrə fəaliyyəti formal cəhətdən
də etiraf edilirdi. Beləliklə, qədim Romada mahir hüquq bilicilərinin yaradıcılıq fəaliyyəti (responsa prudentium) normativ, hüquqyaradıcı xarakterə malik olub, məcburi
davranış qaydası müəyyən edirdi və bununla hüququn mənbə növü rolunu oynayırdı.
Roman-german hüquq ailesində hüquq elmi (doktrina) hüququn mənbə növlərindən biri hesab edilir.
Presedentdən fərqli olaraq, doktrina hüququn formal mənbəyi kimi tanınmır. O, faktiki və real olaraq mövcud olan hüquq mənbəyi kimi qəbul edilir.
Azərbaycanda hüquq elmi hüququn mənbəyi hesab edilmir. Elmi nəzəri görüşlərin
məcburi qüvvəsi yoxdur. Onlar ümumməcburi davranış qaydaları
da (hüquq norması) müəyyən etmir. Lakin elmi
nəzəri biliklər qanunların mənasının dərin və hərtərəfli başa düşülməsinə, təcrübədə dəqiq və düzgün tətbiq edilməsinə kömək
edir. Doktrina çox vaxt müşkül, çətin və qəliz işlərin düzgün həll edilməsində təcrübi işçilərin və hüquqtətbiqetmə orqanlarının köməyinə gəlir.
3.2.4. Hüququn yazılı olmayan mənbəyi anlayışı
Hüququn yazılı olmayan mənbəyi
dedikdə isə dövlət tərəfindən tanınan, yazılı hüquq normalarında istinad edilən
və qorunan digər (qeyri-hüquqi) sosial hadisələr; adət-ənənə və prinsiplər
nəzərdə tutulur.
3.2.4.1. Hüquqi adətlər –
hüququn yazılı olmayan mənbə növü kimi
Uzun müddət ərzində dəfələrlə təkrar olunan, ictimai rəy və
vərdişə söykənən ictimai
davranış normalarına adətlər deyilir. Adətlər
dövlətdən asılı olmayaraq təşəkkül tapmış və cəmiyyət üzvlərinin şüurunda
məcburi mahiyyət kəsb etmişdir. Öz təbiətinə görə adətlər konservativ (mühafizəkar,
yeniliyə zidd) xarakter daşıyır. Belə ki, onlar içtimai cəhətdən əhəmiyyəti olan insan davranışlarının
daha rasional variantlarının dəfələrlə təkrar olunması, ümumiləşdirilməsi
və nəsildən nəslə ötürülməsi nəticəsində yaranır.
Dövlət
tərəfindən ümumi məcburi qayda kimi
sanksiyalaşdırılan (tanınan və müdafiə olunan) və
qanunvericilik aktlarında (normativ-hüquqi aktlarda) istinad edilən həmin
adətlərə isə hüquqi adətlər deyilir. Yəni normativ-hüquqi aktlarda tənzimlənməmiş və tərəflər arasında da
razılaşdırılmamış məsələlərin həllində qanunvericilik həmin sektorda (sahədə)
təşəkkül tapmış adətlərə istinad edir. Belə olan halda həmin
adətlər hüquq norması olmasalar da hüququn yazılı olmayan mənbəyini təşkil
edirlər.
Adətlər hüququn ən qədim mənbəyidir. O, tarixən qanunların “sələfi” olmuşdur. Adətlər sosial cəhətdən əhəmiyyəti olan elə münasibətləri tənzimləyirdi ki, qanunverici bu münasibətlərin qaydaya salınmasını ya vaxtı çatmamış hesab edirdi, ya da ki həmin
münasibətlərin nizama salınmasını istəmirdi.
Dövlət ya mövcud adət-ənənəyə baxmayaraq bir hüquq
norması ilə həmin məsələni birbaşa özü tənzimləyir, ya da hüquq normasında
mövcud adət-ənənə normalarına istinad edir. Adətlər o halda tətbiq olunur ki,
həmin hüquqi münasibət beynəlxalq müqavilə və ya daxili (milli)
qanunvericiliklə tənzimlənməmiş olsun və ya müvafiq adət ənənəyə istinad
edilmiş olsun.
Azərbaycan Respublikasının hüquq sistemi hüquqi adətləri hüququn mənbə növü kimi tanıyır və qəbul edir. Hüququn mülkü hüquq adlı sahəsində hüquqi adətlərin işgüzar dövriyyə adətləri kimi növü nəzərdə tutulur. Bu növ adətlərdən bir qayda olaraq, sahibkarlıq fəaliyyəti sahəsində hüququn mənbəyi kimi istifadə olunur.
“Sahibkarlıq fəaliyyətinin hər hansı sahəsində
təşəkkül tapan və geniş tətbiq edilən, qanunvericilikdə nəzərdə tutulmayan
davranış qaydası, hansısa aktda qeyd edilib-edilmədiyindən asılı olmayaraq, işgüzar
adət sayılır.” (AR MM. m.10.1)
“Əgər müqavilə şərti onun iştirakçıları tərəfindən
və ya dispozitiv norma ilə müəyyənləşdirilməyibsə, müvafiq şərtlər tərəflərin
münasibətlərinə tətbiq edilə bilən işgüzar adətlərlə müəyyənləşdirilir.” (AR
MM. m.390.7)
“Yolda olduğu vaxt satılmış əşyanın təsadüfən məhv
olması və ya təsadüfən zədələnməsi riski, alğı-satqı müqaviləsində və ya
işgüzar dövriyyə adətlərində ayrı qayda nəzərdə tutulmayıbsa, alqı-satqı
müqaviləsinin bağlandığı andan alıcıya keçir.” (AR MM. m.571.2)
“Əgər əşyanın keyfiyyətinin yoxlanması qaydası
müəyyənləşdirilməyibsə, əşyanın keyfiyyəti işgüzar dövriyyə adətlərinə və ya
alqı-satqı müqaviləsi üzrə verilməli əşyanın yoxlanmasının adətən tətbiq edilən
digər şərtlərinə müvafiq surətdə yoxlanılır.” (AR MM m.586.2)
Ticarət adətləri hüquqi adətlərin bir növüdür. Onlar beynəlxalq ticarətdə böyük rol oynayır. Xarici iqtisadi əməkdaşlığın bəzı formaları qanunda nəzərdə tutulmur. Bələ halda həmin formalar
ticarət adətləri ilə tənzimlənir. Beynəlxalq arbitraj praktikasında ticarət adətlərindən geniş istifadə edilir.
Ticarət adətlərinin tətbiqi Azərbaycan Respublikasının Ticarət Gəmiçiliyi (Dəniz Ticarəti) Məcəlləsində
nəzərde tutulmuşdur.
Məsələn,
57.3. Gəmi kapitanı vəfat etmiş
şəxsin ölümü barəsində onun yaxın qohumlarından birini və ya həyat yoldaşını
məlumatlandırmağa və onun cənazəsini vətəninə göndərmək üçün tədbirlər
görməyə borcludur. Müstəsna hallarda, əgər gəminin uzun müddət açıq dənizdə
olması zəruridirsə və vəfat etmiş şəxsin cənazəsini saxlamaq mümkün
deyilsə, gəmi kapitanının, gəmi jurnalında müvafiq qeyd apararaq,
cənazəni dəniz adətlərinə
uyğun olaraq dənizə tapşırmaq hüququ vardır.
96.2. Gəmi yükvurma limanında və
ya adətən həmin limanda gözləmə üçün nəzərdə tutulmuş yerlərdə olduqda, çarter
üzrə daşıyıcı fraxtedənə və ya yükgöndərənə yazılı bildiriş verməlidir.
Bildirişin verilmə günü və saatı tərəflərin razılaşması əsasında, belə
razılaşma olmadığı halda isə həmin limanın
adətləri ilə müəyyən edilir.
224.2. Tərəflərin razılaşması ilə
nəzərdə tutulan hallarda, habelə qəzanın növünü və ümumi qəza nəticəsində
vurulan zərərin miqdarını və onun bölüşdürülməsini müəyyən etmək üçün
tətbiq ediləcək qanun natamam olduqda ümumi qəzaya dair beynəlxalq qaydalar və
ticarət gəmiçiliyinin digər beynəlxalq
adətləri tətbiq edilir.
3.2.4.2. Hüququn
prinsipləri
Hüququn prinsipləri hüququn əsas anlayışlarından biridir. Bu, çox vacib və mühüm əhəmiyyətə malik olan anlayışdır. Belə ki, hüququn mahiyyəti, sosial məqsədi və xarakteri kimi zəruri
məsələlər məhz hüququn prinsiplərində ifadə
olunur. Hüquq məhz həmin prinsiplərə əsaslanaraq
və söykənərək fəaliyyət göstərir, öz funksiyasını yerinə yetirir. Hüquqi dövlətin həyata keçirdiyi fəaliyyətin əsasını hüququn prinsipləri təşkil edir.
Hüququn hamılıqla qəbul edilmiş prinsipləri ümumbəşəri dəyərləri ifadə edən universal tənzimləyici vasitə və alət kimi çıxış edirlər. Buna görə də Konstitusiyamız böyük əhəmiyyətə malik olan
belə bir mühüm müddəa irəli sürür: Azərbaycan Respublikası başqa dövlətlərlə münasibətlərini hamılıqla qəbul edilmiş və
beynəlxalq hüquq normalarında nəzərdə tutulan prinsiplər əsasında qurur.
(ARK m.10)
Beynəlxalq hüququn prinsipləri dedikdə beynəlxalq hüquq subyektləri tərəfindən rəhbər tutulan elə
davranış qaydaları başa düşülür ki, bu prinsiplər beynəlxalq
təcrübə nəticəsində yaranır və hüququn əsasları kimi çıxış edir. Onlar beynalxalq hüququn təməlini və bünövrəsini təşkil edir. Özü də beynəlxalq hüququn prinsipləri məcburi xarakter daşıyır. Bu, o demekdir ki, beynəlxalq
hüququn bütün subyektləri öz fəaliyyətində həmin prinsiplərə dönmədən əməl
etməlidir.
Hüququn mahiyyətini və sosial məqsədini ifadə edən əsas
başlangıç müddəalarına hüququn prinsipləri deyilir.
Beynəlxalq hüququn
hamılıqla qəbul edilmiş prinsipləri bir çox beynəlxalq hüquqi sənədlərdə təsbit
edilmişdir. Bu prinsiplər, hər şeydən əvvəl, universal beynəlxalq aktda – BMT-nin
Nizamnaməsi, Baş Məclisin qətnamə və bəyannamələrində, digər təşkilatların beynəlxalq hüquq qaydalarının ən
qlobal və ümumi məsələləri üzrə qəbul etdikləri sənədlərdə ifadə olunmuşdur. Bu
aktlar içərisində BMT Baş Məclisi tərəfindən qəbul edilmiş “Beynəlxalq hüququn
prinsipləri haqqında bəyənnamə” (1970), və “Avropada Təhlükəsizlik və
Əməkdaşlıq haqqında Müşavirənin Yekun Aktı” (1975) xüsusi yer tutur.
Beynəlxalq hüququn dövlətin öz xarici iqtisadi əlaqələrinin təşkili
formasını seçmək müstəqilliyi prinsipi mülki hüquq üçün müəyyən əhəmiyyətə malikdir. Belə ki, bu
prinsip huququn subyektlerindan biri olan dövlətin xarici (beynəlxalq) əmlak dövriyyəsində
hüquqi vəziyyətini müəyyən etməyə imkan verir. Həmin prinsip “Dövlətlərin iqtisadi
hüquq və vəzifələri Xartiyası”nda (1974) formula edilmişdir.
Dövlətin öz təbii və digər resursları və iqtisadi fəaliyyəti
üzərində ayrılmaz suverenliyi prinsipi beynəlxalq hüququn əsas prinsiplərindən biridir. Bu
prinsip dövlət suverenliyi prinsipindən irəli gələrək mahiyyətcə onu konkretləşdirir.
1970-ci il Deklarasiyasında və 1974-cü il Xartiyasinda ifadə olunan həmin prinsipin
mahiyyəti ondan ibarətdir ki, hər bir dövlət özünün bütün təbii və digər
resursları və sərvətləri üzərində tam və daimi suverenliyə malik olub, bu
resurslardan istifadə rejimini özü müəyyən edir.
Hüququn prinsipləri iki yerə bölünür:
• hüququn ümumi prinsiplərinə;
• hüququn xüsusi prinsiplərinə.
Hüququn ümumi prinsipləri odur ki, bu prinsiplər bütövlükdə hüququn ən mühüm xüsusiyyətlərini, onun məzmununu və əsas cəhətlərini
müəyyənləşdirir, habelə hüququn bütün sahələrinə aid edilir.
Onlara hüququn əsas prinsipləri də
deyilir.
İçtimai azadlıq hüququn ümumi (əsas) prinsiplərindən
biridir. Bu prinsip onu ifadə edir ki, hər bir şəxs qanunla qadağan edilməyən və başqalarına zərər vurmayan istənilən hərəkəti
etmək imkanına malikdir. Bu prinsipin əsasında belə bir müddəa durur: «qanunla qadağan edilməyən hər şeyə icazə verilir».
Demokratizm prinsipi hüququn ümumi (əsas) prinsiplərindən biri kimi tanınır. Bu prinsip onu ifadə edir
ki, şəxslər üçün demokratik hüquq və azadlıqlar müəyyən edilir, xalq hakimiyyəti tanınır, əsas dövlət orqanları (parlament, prezident) seçki yolu ilə yaranır, dövlət və içtimai həyata aid olan ən vacib məsələlər barədə qərarlar
səs çoxluğu ilə qəbul edilir ki, bu hüququn demokratikliyini ifadə edir.
Hümanizm (insanpərvərlik) prinsipi hüququn əsas (ümumi) prinsiplərindən biri hesab
edilir. Bu prinsipə görə, hüququn güddüyü məqsədin əsasında insan amili durur. Hüquq hər bir vətəndaş üçün təbii və ayrılmaz hüquq və azadlıqları (insan haqları) möhkəmləndirir və onları real surətdə təmin edir. Hər bir kəsin yaşamaq, şəxsi azadlıq, toxunulmazlıq və digər hüquqları vardır.
Bərabərlik prinsipi hüququn ümumi prinsiplərindən biridir. Bu prinsip onu
ifadə edir ki, bütün vətəndaşlar irqindən, milliyyətindən, dinindən, mənşəyindən, əqidəsindən, qulluq mövqeyindən və digər amillərdən asılı olmayaraq qanun və məhkəmə
qarşısında bərabərdir və heç kəsə bu məsələdə üstünlük verilmir. Həmin məsələdə ayrı-seçkilik (diskriminasiya) halına yol vermək olmaz.
Hüquq və vəzifələrin birliyi (vahidliyi) prinsipi hüququn ümumi prinsipləri sırasına daxil edilir. Bu prinsip
onu ifadə edir ki, hüquqla tənzimlənən içtimai münasibətlərdə iştirak edən subyektlərin hüquq və vəzifələri arasında sıx qarşılıqlı əlaqə vardır. Həmin prinsipə görə subyektlərdən kiminsə malik olduğu hüquqlar mütləq və hökmən başqa subyektlər üçün bu hüquqlarla bağlı vəzifələrin yaranmasına əsas olur. Vəzifəsiz hüquq, hüquqsuz da vəzifənin mövcudluğu mümkün olmayan məsələdir.
Təqsirə görə məsuliyyət prinsipi hüququn ümumi prinsiplərindən biri kimi qəbul
olunur. Bu prinsip onu ifadə edir ki, yalnız hüquq pozuntusu törətməkdə təqsirli bilinən şəxs cinayət, mülki, inzibati və ya intizam məsuliyyətinə cəlb edilə bilər.
Təqsiri olmayan şəxsi isə hüquq məsuliyyətinə cəlb etmək olmaz.
Qanunçuluq prinsipi hüququn umumi prinsiplərindən biridir. Bu prinsip onu
ifadə edir ki, hüquqda ifadə olunan göstərişlərə hamı və hər kəs əməl etmelidir. Həmin prinsip hüququn hayata keçirilməsini təmin edir.
Hüququn xüsusi prinsipləri dedikdə, hüququn ayrı-ayrı sahələrinə aid olan prinsiplər
başa düşülür. Buna görə də onlara çox vaxt hüququn sahəvi prinsipləri deyilir.
Belə halda konstitusiya hüququnun, inzibati hüququn, maliyyə hüququnun, cinayət hüququnun, əmək hüququnun vs. sahəvi prinsiplərindən danışmaq olar. Məsələn, müqavilə azadlığı prinsipi mülkü hüquq sahəsinin, cəzanın fərdiləşdirilməsi prinsipi cinayət hüququ sahəsinin vs. sahəvi (xüsusi) prinsipi hesab edilir.
Hüquq normasının strukturu
Hər bir hüquq norması
mövcud üç struktur elementindən ibarət olur. Bunlar: hipoteza, dispozisiya və
sanksiya adlanır.
Hipoteza: hüquq normasının struktur elementi (tərkib
hissəsi) olub, həmin normun tətbiq edildiyi (tənzimlədiyi) hadisə və hərəkətləri
müəyyən edir.
Məsələn, “Spirtli içkilərdən, narkotik
vasitələrdən və ya psixotrop maddələrdən sui-istifadə etməsi, habelə qumara
qurşanması nəticəsində öz ailəsini ağır maddi vəziyyətə salan fiziki şəxsin fəaliyyət
qabiliyyəti məhkəmə tərəfindən məhdudlaşdırıla bilər.” (AR MM m.32.1)
Burada hüquq normasının tətbiq edildiyi
(tənzimlədiyi) hadisə (hərəkət) şəxsin spirtli içkilərdən, narkotik vasitələrdən
və ya psixotrop maddələrdən sui-istifadə etməsi, habelə qumara qurşanması nəticəsində
öz ailəsini ağır maddi vəziyyətə salmasıdır.
“Əgər şəxsin yaşayış yerində onun harada
olması barədə beş il ərzində məlumat olmazsa, habelə o, ölüm təhlükəsi törədən
və ya hansısa bədbəxt hadisədən həlak olduğunu güman etməyə əsas verən şəraitdə
xəbərsiz itkin düşərsə və ondan altı ay ərzində xəbər çıxmazsa, o, məhkəmə
qaydasında ölmüş elan edilə bilər.” (AR MM m. 41.1)
Burada da hüquq normasının tətbiq
edildiyi hadisə (hərəkət) şəxsin yaşayış yerində onun harada olması barədə beş
il ərzində məlumatın olmaması, habelə onun, ölüm təhlükəsi törədən və ya
hansısa bədbəxt hadisədən həlak olduğunu güman etməyə əsas verən şəraitdə xəbərsiz
itkin düşməsi və ondan altı ay ərzində xəbərin çıxmamasıdır.
Dispozisiya: hüquq normasının struktur elementi (tərkib
hissəsi) olub, hipotezada təsvir edilən hadisə və ya hərəkətə tətbiq edilən
hüquq normasının özünün ifadə edildiyi hissəsidir. Bu tərəflərin hüquq və vəzifələrinin,
eləcə də məsələnin həll yolunun müəyyən olunduğu hissədir.
Yuxarıdakı 1-ci halda fiziki şəxsin fəaliyyət
qabiliyyətinin məhkəmə tərəfindən məhdudlaşdırılması, 2-ci halda isə fiziki şəxsin
məhkəmə qaydasında ölmüş elan edilməsi normun dispozisiya hissəsidir.
Sanksiya: hüquq normasının struktur elementi (tərkib
hissəsi) olub, həmin normanın pozulması nəticəsində nəzərdə tutulan tənbeh, cəza
və digər islah və məcburetmə tədbirlərini ifadə edir.
Sanksiya, hüquq normasının strukturunu
tamamlayan yekun elementidir.
Məsələn, Avtomobil və ya başqa nəqliyyat vasitəsini
talama məqsədi olmadan qanunsuz ələ keçirmə (qaçırma)—iki ilədək müddətə islah
işləri və ya üç ilədək müddətə azadlığın məhdudlaşdırılması və ya iki ilədək
müddətə azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır. (AR CM m.185.1)
Burada, qaçırma – normun hipoteza,
islah işləri və ya azadlıqdan məhrum etmə isə - normun sanksiya hissəsidir.
Hüququn
sistemi
Ayrıca olaraq götürülmüş hüquq norması və ya normalar qrupu hələ öz-özlüyündə hüquq demək deyildir. Hüquq dedikdə, hüquq normalarının sistemi başa düşülür.
Hüquq bu normaların təsadüfi, xaotik halda birləşməsi yox, onların daxili vəhdəti olan, uyğunlaşdırılan və bir-birindən qarşılıqlı surətdə asılı olan vahid, tam və bütöv sistemi deməkdir. Elə bir
sistem ki, bu sistemdə normalar müəyyən qaydada qruplaşdırılır və düzənlənir. Həmin sistem hüququn sistemi adlanır.
Hüququn sistemi dedikdə, onun müəyyən daxili strukturu (quruluşu və təşkili) başa düşülür.
Hüququn sistemi bir sıra xüsusiyyətlərə malikdir.
Vahidlik onun əsas xüsusiyyətlərindən biridir. Bir-birindən
fərqlənməsinə baxmayaraq hüquq normaları sıx surətdə qarşılıqlı əlaqədə olub, vahid sistem
halında birləşirlər. Bu normalann məqsəd və vəzifələri də
vahiddir. Digər tərəfdən hüquq normaları ilə içtimai münasibətlərin tənzimlənmə mexanizmi də vahiddir. Hüquq
sisteminin vahidliyi bu cəhətlərlə müəyyən edilir.
Bölünmək qabiliyyətinə malik olmaq hüququn sisteminin əsas xüsusiyyətlərindən biridir. Bu onunla bağlıdır ki, hüquq normaları öz konkret məzmununa görə, ifadə etdiyi göstərişə görə, tənzim etdiyi içtimai münasibətə görə bir-birlərindən fərqlənir. Buna görə də hüququn sistemi ayrı-ayrı hissələrə bölünür.
Obyektivlik hüququn sisteminin vacib xüsusiyyətlərindən biridir. Hüququn sistemi subyektiv xarakter daşımır. O, obyektiv olaraq mövcuddur. Belə ki, hüququn sistemi hüquqyaratma subyektinin (dövlətin) iradəsindən asılı deyildir. Lakin dövlət hüququn mövcud sisteminə müəyyən dərəcədə və həddə təsir göstərə bilər.
Hüququn sistemi hüquq sahələrinə başlıca olaraq iki əlamət (meyar)
əsasında bölünür. Həmin əlamətlərə aiddir:
hüquqi tənzimetme predmeti;
hüquqi tənzimetme metodu.
Hüquqi tənzimetmə predmeti
dedikdə müəyyən növ içtimai münasibətlər başa düşülür. Predmet belə suallara cavab verir: hüquq sahəsi nəyi tənzimləyir?; hüquq sahəsi neyə
təsir göstərir?
Hüquq normaları tənzimlədikləri oxşar
ictimai münasibətlərin təbiəti, məzmun və mahiyyətindən asılı olaraq, fərqli
hüquq sahələrinə aid edilirlər. Buna hüquq normalarının tənzimetmə predmetinə
görə bölgüsü deyilir. Hər bir hüquq sahəsinin özünün hüquqi tənzimləmə
predmeti vardır. Söhbət hüququn ayrı-ayrı sahələri tərəfindən tənzimlənən içtimai
münasibətlərdən gedir.
Hüququn sistemi hüquq sahələrindən ibarətdir. O, məhz hüquq sahələrindən təşkil olunmuşdur. Hüquq sahələrinə isə hüququn yarım sahəlari və hüquq institutları daxildir.
Hüquq sahəsi hüquq sisteminin struktur
elementlərindən biridir. O, hüquq sisteminin əsas və başlıca elementi olub,
onun nisbətən müstəqil, daha iri hissəsi, mühüm bölməsi hesab edilir.
Hüquq sahəsi dedikdə, hüquq sisteminin nisbətən elə müstəqil hissəsi başa düşülür ki, o, özündə oxşar içtimai münasibətləri tənzim edən və bir-birinə bağlı olan hüquq normalarını birləşdirir.
Hüquq normaları hüquq sahəsini bilavasitə yaratmır. Başqa sözlə desək, hüquq sahəsi bilavasitə hüquq normalarından təşkil olunmamışdır. Hüquq normaları hüquq institutlarının vasitəsi ilə hüquq sahəsini yaradır. Əgər hüquq sistemi hüquq sahələrindən yaranmış və təşkil olunmuşdursa, onda hüquq sahələrinin özü hüquq institutlarından ibarətdir.
Hüquq institutu dedikdə, hüquq sahəsi daxilində ayrılmış hüquq normalarının elə qrupu başa düşülür ki, o, müəyyən növ içtimai münasibətlərin yalnız bir hissəsini tənzimləyir.
Hüquq institutu hüquq sahəsinin tərkib hissəsidir. O, ilkin müstəqil
struktur bölməsi sayılır. Ona görə ki, hüquq institutu müəayyən dərəcədə müstəqil məsələləri tənzimləyir. O, müəyyən növ içtimai münasibətlərin yalnız bir sahəsini və tərəfini nizamlayır. Hüququn hər bir sahəsində hüquq institutlarına rast gəlmək mümkündür.
Eyni hüquq sahəsinin bir-birinə yaxın olan hüquq institutlarının birləşməsinə hüququn yarımsahəsi deyilir.
Hüququn yarımsahəsi rnüəyyən növ münasibətlərirı müvafiq qrupunu tənzimləyir. Məsələn, mülki hüquq sahəsinin vərəsəlik adlı yarımsahəsi vərəsəlik münasibətlərini, ailə hüququ adlı yarımsahəsi ailə-nikah münasibətlərini nizamlayır vs. Konstitusiya hüququ sahəsinin seçki hüququ adlı yarımsahəsi isə seçki məsələlərini tənzimləyir.
Beləliklə, hüquq sistemi hüquq sahələrindən, hüquq sahələri hüququn yarımsahələrindən, yarımsahələr hüquq institutlarından, hüquq institutları isə öz növbəsində hüquq normalarından ibarətdir. Onda hüququn sisteminin struktur elementleri bunlardan ibarətdir:
• hüquq sahəsi;
• hüququn yarımsahəsi;
• hüquq institutu;
• hüquq norması.
Hüquqi tənzimləmə metodu dedikdə, elə usul və
vasitələr başa düşülür ki, həmin üsul və
vasitələrin köməyi ilə hüquq içtimai münasibətlərə təsir göstərir. Metod belə bir suala cavab verir: hüquq öz tənzimləyici rolunu necə
yerinə yetirir? Hər bir hüquq sahəsinin özünün tənzimləmə metodu vardır.
Tənzimetmə metoduna görə isə hüquq
sistemi “ümumi” və “xüsusi” hüquq hissələrinə bölünür.
Hüquq
hələ Roma hüquqşünasları tərəfindən ümumi və xüsusi hüquqa bölünmüşdür. Belə
bölgü inkişaf etmiş hüquq sistemlərinin hamısında mövcuddur.
Göstərilən
bölgünün mahiyyəti ondadır ki, hər bir hüquqda ümuməhəmiyyətli (ümumi)
maraqları, yəni bütövlükdə dövlət və cəmiyyətin maraqlarını (dövlət, cinayət,
inzibati, maliyyə,) təmin edən normalarla yanaşı, xüsusi şəxslərin maraqlarını
təmin edən hüquq normaları da (mülki, əmək, ailə və nikah, vs) mövcuddur.
“Ümumi hüquq” sahələri isə dövlət və cəmiyyət mənafeyinin
fərdi mənafedən üstünlüyü prinsipindən çıxış edirlər. Burada ictimai münasibətlərin
bir tərəfində dövlət vardır və o imtiyazlı tərəf olub, öz iradəsini qarşı tərəfə
(fərdlərə) diktə edir.
Hüquq sisteminin “Xüsusi hüquq” hissəsinə
aid olan sahələr bərabər hüquqlu subyektlər arasında iradə sərbəstliyi və
müqavilə azadlığı prinsipləri əsasında qurulan ictimai münasibətləri tənzimləyirlər.
Maddi və prosessual hüquq. Hüquq
elmində bütün hüqüq normaları maddi və prosessual normalara bölünür. Maddi hüquq
normaları insanlar və onların birlikləri arasında əmlaka sahiblik, ondan istifadə
və barəsində sərəncam vermə, onun alqı-satqısı, mülkiyyət formaları, əmək və
siyasi fəaliyyət, dövlət idarəetməsi, vs ilə bağlı olan məsələləri nizamlayırlar.
Prosessual hüquq normları isə mübahisələrin,
münaqişələrin həlli, məhkəmə baxışı qaydası, cinayətlərin istintaqı qaydalarını
müəyyən edirlər. Yəni prosedür və ya təşkilati məsələləri tənzimləyirlər.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder